de BAS stichting

Het verhaal van Bas

Bas van den Ouden uit Zierikzee overleed op 5 juli 2010, op 9 jarige leeftijd. Zijn ouders Annita en Rob hebben op 9 mei 2011 de BAS stichting opgericht. De stichting wil nu geld inzamelen voor onderzoek naar juveniele dermatomyositis; de chronische ontstekingsziekte waaraan hun zoon overleed.

De BAS Stichting is opgericht om bekendheid te geven aan de zeldzame chronische ontstekingsziekte Juveniele Dermatomyositis (JDM) en om geld bijeen te brengen om onderzoeken, die door het Wilhelmina Kinderziekenhuis in Utrecht worden gedaan, naar deze ziekte financieel te ondersteunen.

De BAS stichting dankt zijn naam aan Bas van den Ouden, die op  5 juli 2010 op 9 jarige leeftijd is overleden aan juveniele dermatomyositis. De diagnose is half maart 2010 gesteld en Bas werd heel snel behandeld met prednison en methotrexaat. Begin juni mocht de hoeveelheid prednison al heel voorzichtig omlaag.
Maar nog geen week later kreeg Bas moeite met ademen en slikken en toen werd geconstateerd dat hij maar heel weinig zuurstof in zijn bloed had.

Hij moest direct in het ziekenhuis blijven en een dag later werd hij naar het Sophia Kinderziekenhuis in Rotterdam gebracht. Het bleek dat hij ook ontstekingen in zijn longen had, waardoor deze niet meer goed functioneerden en waardoor er dus bijna geen zuurstof in zijn bloed was.

Ondanks de vele behandelingen die Bas heeft ondergaan en het supergevecht wat hij heeft geleverd, werden de ontstekingen in zijn longen niet minder en vier weken nadat het zuurstoftekort is geconstateerd, is de behandeling gestopt en is Bas in de armen van Annita overleden.

Waarom de ziekte bij Bas zijn longen zo heeft aangetast is een raadsel, ook voor de artsen. We weten dat bij kinderen de ziekte ook een aantal organen kan aantasten, maar dit gebeurt heel weinig, maar als het gebeurt is de afloop vaak fataal.
En juist dit is voor ons een reden geweest om de BAS Stichting op te richten en geld in te gaan zamelen voor nader onderzoek naar juveniele dermatomyositis waaraan dus kinderen kunnen overlijden, hoewel dit gelukkig zeer zeldzaam is. Het is bijvoorbeeld ook nog onduidelijk hoe juveniele dermatomyositis kan ontstaan.

We hopen dat veel mensen met ons zich willen inzetten voor de BAS Stichting en ons op welke manier dan ook willen ondersteunen. Misschien wilt u een keer een activiteit ten bate van de BAS Stichting organiseren, of ons helpen bij verschillende activiteiten.

Door bij evenementen of activiteiten die georganiseerd worden voor de BAS Stichting aanwezig te zijn en uitleg te geven over de ziekte hopen wij dat de ziekte bij meer mensen bekend wordt.
Tegelijkertijd hopen we, doordat we bij evenementen/activiteiten aanwezig zijn, donateurs te kunnen werven. Donateurs hebben we natuurlijk hard nodig om het geld voor onderzoek bijeen te brengen.

Om meer bekendheid voor juveniele dermatomyositis te krijgen en geld in te zamelen verkopen we ook polsbandjes en t-shirts van de BAS Stichting, welke bij de verschillende evenementen/activiteiten te koop zijn.

Wij vinden het fijn om met andere gezinnen met een kind met JDM in contact te komen. Via het emailadres contact@debasstichting.nl zijn wij altijd te bereiken. Hoe meer ervaringen we kunnen bundelen, hoe beter wij kunnen aantonen dat onderzoek naar juveniele dermatomyositis heel belangrijk is! Dus neem gerust contact met ons op, graag zelfs!