Laboratorium onderzoek

naar Juveniele Dermatomyositis

26 september 2014 Informatie laboratoriumonderzoek JDM

Vanuit het Wilhelmina Kinderziekenhuis hebben wij een poster ontvangen met uitleg over het onderzoek "Biomarkers, een nieuwe methode voor het vaststellen van ziekte activiteit bij Juveniele Dermatomyositis"De poster is informatief en zeer duidelijk, klikt u op de schuine tekst, dan wordt de poster zichtbaar.

8 juni 2012 Onderzoek mede gefinancierd door de BAS stichting

In samenspraak met Dr. Annet van Royen van het Wilhelmina Kinderziekenhuis in Utrecht is besloten dat de BAS stichting financieel bij gaat dragen aan het laboratoriumonderzoek naar Juveniele dermatomyositis. Het doel van dit onderzoek is om vast te stellen waarom de  zogenaamde regulatoire T-cellen hun werk niet (of niet geheel) goed doen. Uit een eerste onderzoek is gebleken dat deze cellen wel in het bloed zitten bij kinderen en jongeren met Juveniele Dermatomyositis, maar dat ze hun werk minder goed doen. Om dit verder uit te zoeken wordt nu gekeken naar de regulatoire T-cellen in de onstoken spier van kinderen en jongeren met Juveniele Dermatomyositis

In november 2012 is een Italiaanse onderzoekster, Felicitas Belutti Enders, naar Nederland gekomen om dit onderzoek uit te voeren in het laboratorium van het Wilhelmina Kinderziekenhuis.

Op dit moment zijn er vier onderzoeksinitiatieven bij juveniele dermatomyositis (JDM) door het Wilhelmina Kinderziekenhuis in Utrecht, één hiervan is het laboratorium onderzoek:

Laboratoriumonderzoek Immuunsysteem

Doel: vaststellen van de functie van regulatoire T-cellen in het bloed en de spieren van kinderen met juveniele dermatomyositis

Juveniele dermatomyositis (JDM) is een chronische ontsteking in de huid en spieren, leidend tot spierzwakte. Normaal gesproken treedt een ontsteking op als er gevaar dreigt, bijvoorbeeld wanneer een virus of een bacterie het lichaam binnen dreigt te komen. Het afweersysteem mobiliseert dan ontstekingscellen om de dreigende infectie aan te pakken. Wanneer het gevaar voorbij is komen de afweercellen weer tot rust. Het is niet duidelijk waarom de ontstekingsreactie bij juveniele dermatomyositis chronisch wordt.

In dit onderzoek wordt gekeken naar de rol van afweercellen die normaal gesproken een ontstekingsreactie weer moeten  afremmen, de zogenaamde regulatoire T-cellen. Bij andere chronische ontstekingsziekten, zoals gewrichtsreuma, weten we dat de rol van de regulatoire T-cellen verstoord is. In een aantal voorstudies hebben we gezien dat bij JDM de regulatoire T-cellen in het bloed er wel zijn, maar hun werk minder goed doen.

Belangrijk is nu om te kijken naar de regulatoire T-cellen in de ontstoken spier van kinderen met JDM. Zijn die cellen wel in staat om hun werk goed te doen? Als controle wordt gekeken bij kinderen met een andere spierziekte, waarbij er weliswaar schade aan de spier aanwezig kan zijn, maar er geen chronische ontsteking optreedt.

naar Juveniele Dermatomyositis

Product toegevoegd aan mandje