Nieuws algemeen

Korpsloop politie Haaglanden voor BAS

Onderstaand bericht is van de politie Haaglanden op hun eigen Intranet. Wij zijn dankbaar dat de organisatie voor de BAS stichting heeft gekozen als goed doel dankzij Wendy en George.

Donderdag 11 oktober vindt de veertiende editie plaats van de Korpsloop. Traditiegetrouw gaat de volledige opbrengst naar een goed doel. Dit jaar is dat de Bas Stichting, een stichting die geld inzamelt voor meer onderzoek naar een zeer zeldzame spierziekte. In Nederland hebben zo?n vijftig kinderen deze ziekte. Een van hen is Floor, de vijfjarige dochter van Wendy en George.

Bij Floor werd in mei 2017, vlak na haar vierde verjaardag, de zeer zeldzame spierziekte Juveniele Dermatomyositis (JDM) geconstateerd. Voor de HPSV reden om de opbrengst van de aanstaande Korpsloop volledig ten goede te laten komen aan de BAS stichting.

Weinig aandacht voor ziekte
Omdat de ziekte zo zeldzaam is, is er maar weinig aandacht - en dus geld - voor verder onderzoek. Het geld dat de Bas Stichting ophaalt, gaat naar het Wilhelmina Kinderziekenhuis waar onderzoek naar JDM wordt gedaan. Op dit moment is namelijk nog niet helemaal bekend wat de oorzaak is en waarom de ziekte bij ieder kind totaal anders verloopt.

Nog niet te genezen
De ziekte is in een langdurig traject te behandelen, maar is nog niet te genezen. Daarvoor is juist verder onderzoek nodig, licht Wendy toe. Omdat de ziekte zo onbekend is, ook bij artsen, duurt het  soms wel een jaar voordat men erachter komt wat er aan de hand is. Dan is er vaak al sprake van flinke spierschade en kunnen organen inmiddels ook aangetast zijn.

Start medicatie
Bij Floor, die moeite had met lopen en veel struikelde, werd de ziekte al na circa vier maanden geconstateerd. Hierdoor was er ?gelukkig? nog maar sprake van milde spierzwakte en kon tijdig worden gestart met medicatie, waaronder prednison en chemo-injecties. Wij beseffen dat we echt geluk hebben gehad dat wij in het Sophia Kinderziekenhuis bij toeval bij een arts terechtkwamen die deze ziekte vanuit haar opleiding herkende en gelijk actie ondernam.

Spierkracht toegenomen
Naar omstandigheden gaat het op dit moment goed met Floor, zegt Wendy. De medicatie slaat goed aan, Floor krijgt nog wel wekelijks chemo-injecties en ontstekingsremmers, maar de prednison is gestopt. We merken aan haar dat haar spierkracht weer wat is toegenomen. Op het gebied van de ziekte lijkt er door de medicatie controle te zijn, maar diezelfde medicatie zorgt wel voor nare bijwerkingen. Ook is Floor door de ziekte gevoelig voor Uv-licht, waardoor zij het hele jaar tegen Uv-licht beschermd moet worden en zij niet zomaar even spontaan naar buiten kan om te spelen.

Ren jij mee?
George en Wendy staan donderdag 11 oktober aan de start bij de Korpsloop. Ren jij ook mee en steun je zo het onderzoek naar JDM? Schrijf je dan nu in!

Twee afstanden
Net als vorig jaar kun je deze editie van de Korpsloop kiezen uit twee afstanden: 5 of 10 kilometer. Voor de snelste deelnemers in verschillende leeftijdscategorieën, het snelste bureau en het bureau met de meeste deelnemers zijn prijzen beschikbaar. Het inschrijfgeld bedraagt 10 euro, dit komt volledig ten goede aan de BAS stichting. De start is om 11.30 uur op de Kapellaan in Den Haag.

‹ Terug naar het overzicht